Het is
meer dan 10 jaar geleden dat ik het kunstenfestival in Watou heb bezocht.
Dikwijls had ik plannen om nog eens te gaan, maar het bleef bij plannen. Dit
jaar viel de uitnodiging pardoes in mijn
schoot, door Anneke, die samen met mij en een 9 tal andere kunstenaars in het
kunstenaarscollectief “Het Derde Raam” zit.
Ik dacht dat ik heel wat creaties zou moeten ontwerpen zodra ik me bij
deze groep aansloot, maar daar werd
gelukkig geen druk op gezet. Tot nu toe bleef ook dat immers bij veel plannen. Het resultaat van mijn woordenkunst blijft graag nog wat zitten in mijn hoofd.
Maar dat is op zich geen probleem. Want
elke kunstenaar creëert op zijn eigen
manier, in zijn eigen tijd, met zijn eigen materiaal en in de eigen gekozen
ruimte. Dat lukt niet steevast om het in ons atelier te doen. De ruimte wordt gelukkig al aardig opgefleurd met foto’s en kunstcreaties
van enkele van onze leden.
Gisteren
gingen we met zijn 8 op verkenning naar Watou : Guido, Ann, Marc, Willy,
Ursula, Marijke, Sonja en Geert. Aan
creatievelingen geen gebrek. De dag was blij en overgoot ons met zonnestralen.
De mensen waren goedgeluimd, terrasjes niet te vol. Gelukkig vonden we na 3 terrassen
toch één waar ze bereid waren ons enkel van drank te voorzien. Het eten mocht
nog wat wachten. We wilden eerst nog kunst opsnuiven. Dat begon met een lekker streekbiertje
voor sommigen en koffie voor anderen. Kunst uit zich in vele vormen en
inspireert zonder twijfel.
Anneke
had wat informatie opgezocht. Het thema was Saudade, een woord afkomstig uit
het Portugees en wat zoveel wil zeggen als verlangen naar iets dat men al kwijt
is. Het gaat vooral over weemoed, over nostalgie, een treurige blijdschap of
een vreugdevol verdriet, maar in elk geval iets waar Portugezen van doordrongen
zijn. Dat gevoel vlocht zich door alle kunstwerken heen en zong in de
melancholische klanken van de fadomuziek, die de toeschouwers te horen kregen in
oa de Doeviehoeve. Daar kropen de tonen naar je oren vanonder een houten eiland
op het gras. Maar ook op het eerste bezoekpunt, het Festivalhuis, ademde de
sfeer in de trappen en op zolder een donker verlangen uit. Er was het prachtige
gedicht “Mooi Indigo” van Roger De Neef waar de kleur Blauw naar voren sprong,
niet alleen door de woorden zelf maar ook door het kunstwerk dat rechtover dat gedicht hing met de contouren
van een lichaam die bijna tegen het blauwe vlak ernaast aan lag. Dit hoorde zonder twijfel bij Guido die zot is van het typische
blauw van kunstenaar Yves Klein.
Ik geef je de kleur van geboorte en
droefheid. Niet het blauw in je hoofd maar het bevroren blauw van de vlam. Het
blauw van het uur blauw, ’s ochtends net
voor de ochtend, …
En zo
ging het verder. Ik wou dat ik het geschreven had… Op zolder hingen dan weer
foto’s waar de intensiteit van de kleur zwart een magische aantrekkingskracht
leek uit te oefenen op mijn ogen. De
schemering op zolder, de oneffen houten vloerplanken, de glazen kaders en dakramen
met enge dikke spinnenwebben bekleed,...
dat alles creëerde een duistere sfeer. Maar wel één die mij vervulde met een warm gevoel, alsof
een hoekje diep in mijn herinneringen beroerd werd, de tijd waarin ik door het
venster staarde naar de blauwe lucht achter de toppen van de bomen en ik in het
trillen van de zomerwarme lucht een andere wereld zag.
De
fotografen onder ons lieten zich gaan. Beelden genoeg om te scheppen, en het is
een kunst om die op hun eigen manier vast te leggen. Benieuwd of dit veel
nieuwe werken zal opleveren. Zo kregen de kunstwerken waar we naar keken een
extra accent door de lens van de camera : kunstwerk... mensen... ruggen...
vloer… en de vinger wees omhoog en eiste alle aandacht.
Om 13
uur eventjes pauze en lekker eten in het Hommelhof. Gezellig keuvelen aan
tafel, genieten van een fris aperitiefje, een heerlijke maaltijd en een pittige
koffie. Anneke en Marc hebben dat goed
georganiseerd.
Bij elk punt meldden we ons aan met ons ticket. En we hadden onze eigen hulpvaardige gids bij, die zich op elke stoel die hij vond neervlijde naast een jonge suppoost en haar hielp met het doorgeven van onze tickets, Geert de sloeber...😄
Er was
de kunst en er waren de gebouwen waar de kunst werd tentoongesteld. Soms liepen
beide begrippen door mekaar, want wat een indrukwekkende decors hier en daar. De huizen, de brouwerij,
het klooster met de witte muren, de houten trappen, de kerk met de astronaut en
zijn kruis, met de bambie en zijn spiegelbeeld, het kerkhof in wording met het
takkenhuis en het raam dat sprak met de dood. Het veld met stenen in de grond waarop
wijze woorden stonden geschilderd. Het sms’je over gemis, ik mis dus
stuur ik mezelf een sms met “ik mis je”, zodat ik denk dat ik gemist word…
En dan
het zicht op oneindig in de velden achter de Douviehoeve, waar de pluizige
ezels stonden. Daar prijkten grote houten borden heel ver in het landschap met
de woorden : “Om ter verst". Waardoor je nog verder dan ver keek, nog voorbij de
einder, tot voorbij de tijd, voorbij je wensen en verlangens, om dan weer terug
te keren naar het hier en nu en de lieve mensen rondom ons.
Wat me
wel raakte, wat rechtop bleef staan in die veelheid aan kunst, was een foto in
het Klooster die gemaakt werd door Arjan Spannenburg. Helemaal aan het einde
van een gang hing de afbeelding van een jongeman die in het licht voorover
gebogen stond met het hoofd tegen de muur. Op die manier raakte hij zijn
schaduw aan en zijn hand aaide de schaduwhand. Alles werd stil in mijn hoofd
terwijl ik ernaar keek. Alleen mijn hart fluisterde woorden van ooit en teder
en kom. Raak me aan want ik besta.
Marijke
Coppens – 21/07/2019
Foto's van Guido De Vos en Marc De Meuleneire
Foto's van Guido De Vos en Marc De Meuleneire