zondag 27 januari 2019

Er komt een boek...


Het is verbazend hoe zondagen zo anders kunnen zijn. Vandaag is zondag druilerig grijs. De bomen hangen er maar triestig bij. Vorige zondag bibberden ze nog onder de witte vrieskou. Hun takken reikten hoopvol naar de stralende zon. Wat een meevaller trouwens dat zondag toen zo anders was. We zouden immers naar buiten gaan, om foto’s te laten nemen. En de foto moest passen bij ons boek, bij het thema. Guido De Vos had een heel goed idee om het thema om te zetten in een beeld.  Hij riep de hulp in van een vriend-fotograaf, Geert Van der Linden, want dit is de enige foto die niet door Guido werd gemaakt. Guido en ik waren voor een keer zelf het onderwerp. De fotograaf en de dichteres.

Zo komen we stapje voor stapje dichter bij het resultaat. Eerst waren er foto’s en woorden, los van elkaar. Toen vloeide - als bij toeval - alles samen in een idee. Er werd een titel bedacht. Aline Billiet, grafisch ontwerper, boetseerde onze creaties tot één geheel en verraste ons met het verhaal dat zij ervan heeft gemaakt.

We hebben een ISBN nummer, ook dat van het wettelijk depot, de namen van iedereen die meewerkte aan deze creatie, verwijzingen naar websites... En straks, straks houden we het boek daadwerkelijk vast. Straks kan ik het papier onder mijn vingertoppen voelen, laat ik mijn vingers glijden over de letters en de foto’s.

Maar wanneer straks is, kan ik nog niet vertellen. Dat groeit nog gestadig door, de uitwerking van ons idee. Zo gaan we verder in dit verhaal.

“Verder”. Zo heet ons boek 😉

"Verder, fotografie knipoogt naar poëzie”

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik koop alvast als eerste jouw boek!! Ik kijk er naar uit!

Anoniem zei

Prachtig mama, je maakt zo een mooie beelden! Ik kijk ernaar uit om te kopen ����
Yana

Angelique zei

Marijke het wordt iets schitterend, ik voel het. X Angel

Jan Vankeerberghen zei

Oh! Komt er een boek Marijke? Supertof! X